- De huidige lockdown betekent dat de horeca elke week 200 miljoen euro aan omzet misloopt, berekenden economen van ABN AMRO.
- De leisuresector komt door de coronabeperkingen ook volgend jaar niet op het niveau van 2019.
- Ook personeelstekorten blijven toenemen door uitstroom naar andere sectoren.
- Lees ook: Zo komt de horeca van de voorraad af na de plotselinge lockdown: de afhaalbox is terug en noodnummer tegen voedselverspilling
De huidige lockdown betekent dat de horeca elke week 200 miljoen euro aan omzet misloopt, berekenden economen van ABN AMRO. Ook worden de personeelstekorten door de uitstroom van mensen naar andere sectoren alleen maar groter.
De leisuresector, waartoe behalve de horeca ook reisorganisaties behoren, komt door alle problemen ook volgend jaar nog niet terug op het niveau van 2019.
De sector groeit dit jaar naar verwachting 30 procent ten opzichte van vorig jaar en in 2022 met 35 procent op jaarbasis. De terugval in het eerste coronajaar was met 50 procent ten opzichte van 2019 echter zo hard dat de sector nog altijd achterblijft.
De industrie daarentegen groeit dit jaar naar verwachting 13,5 procent, wat harder is dan verwacht. De groei zet ook volgend jaar door, mede omdat de orderboeken bij met name machinebouwers vol zitten. Ook de sector transport en logistiek groeide dit jaar en dat zet door. Wel kan de sluiting van winkels een remmend effect hebben op die groei. Die detailhandel kende dit jaar een kleine krimp ten opzichte van 2020, maar voor volgend jaar een groei denken de kenners van ABN.
Ze wijzen erop dat onzekerheid op alle sectoren van de economie invloed heeft. Zo is het nog niet duidelijk hoe lang de huidige lockdown duurt en hoe snel de boostervaccinaties worden toegediend. Ook hebben vergelijkbare maatregelen in andere landen weer invloeden op de leveringsproblemen en de prijzen van grondstoffen en materialen.
Werkdruk in horeca relatief hoog
Volgens experts van de bank is de schaarste aan arbeidskrachten in de horeca niet helemaal nieuw. Voor de crisis had de branche daar ook al last van, doordat het verloop van personeel zo groot is. De werkdruk voor horecapersoneel is relatief hoog en door onregelmatige werktijden is de balans tussen privé en werk voor velen onaantrekkelijk, zegt econoom Gerarda Westerhuis.
Om horecawerk aantrekkelijker te maken zou personeel meer te zeggen moeten krijgen over de roosters, oppert ze als oplossing. Ook zou er meer ruimte moeten zijn voor persoonlijke ontwikkeling.
Door de recente opleving van het coronavirus schaalt ook de GGD de test- en callcenterwerkzaamheden op. Daarvoor vist de gezondheidsdienst grotendeels in dezelfde poel jonge werkzoekenden als de horeca. Rik Donders, oprichter van uitzendbureau DOEN Horeca, vreest dat het daardoor nog moeilijker wordt om arbeidskrachten te vinden. Waar de GGD gemakkelijk een uurloon van 18 tot 19 uur kan betalen, is dat volgens hem in de horeca niet mogelijk.
"Een gedeelte van de doelgroep zal zeggen dat ze ergens anders veel meer kunnen verdienen. Het gaat niet om een paar eurootjes meer, maar heel veel", zegt Donders. "19 euro kun je in de horeca niet betalen voor een 19-jarige, wil je het betaalbaar houden voor de gast. Dan zit je al op een kostprijs van 30 euro. Een glas bier gaat dan ook 7 euro kosten."
Volgens Donders zijn de gevolgen van de personeelstekorten in de horeca al merkbaar. Restaurants en cafés sluiten hun zaken deels of versimpelen de menukaart, zodat beginnende koks meteen volledig kunnen meedraaien. "Je ziet dat de markt helemaal overhoop ligt. En deze onzekere tijden dragen ook niet bij aan de aantrekkelijkheid van de horeca."